Monday, October 27, 2008

Apa yang Ku Cari.....

Apa yang Zuer cari dalam hidup ini? Mungkin ramai yang tidak tau....banyak sangat tentang Zuer kan? Nie yang distory sikit nie.

Zuer di lahirkan pada 18 November 1978...lahir di Kuala Lumpur..tetapi dibesarkan di Melaka sampai umur 9 tahun sebelum mak Zuer berhijrah ke Kuala Lumpur. Pada usia 10 tahun..mak dan abah zuer bercerai. Rasa musnah hidup nie...walaupun zuer masih kecil pada waktu tu...Zuer seakan mengerti tentang erti penceraian. Seronok kah penceraian? Mungkin sesetengah orang mengambil jalan yang mudah untuk bercerai setelah tiada sepakatan lagi antara satu sama lain. sejak mak dan abah bercerai..hidup Zuer bertambah teruk..nak dikatakan kais pagi makan pagi..kais petang makan petang. mak zuer masa tu kejer di RTM sebagai juruhebah radio. Yer lah masa tu gaji kerajaan apa lah sangat. Zuer masih ingat lagi melihat mak zuer menangis setiap malam. But im respect my mother..coz dier mempunyai hati yang cekal untuk membesarkan kami 3 beradik !!!....

Pada umur 12 tahun, satu lagi kehilangan...Nenek tersayang...telah kembali ke Rahmatuallah buat selamanya...Satu lagi tamparan yang hebat buat Zuer..sebab Zuer nie cucu kesayangan nenek dan selalu tidur bawah ketiak nenek..uhhhh

Zuer telah bersekolah menengah di Sekolah Menengah (L) Bukit Bintang...di sekolah ne lah Zuer mengenali Aheq. Diam tak diam dah lebih 15 tahun kami berkawan. Selepas SPM, Zuer terpaksa lupakan untuk menyambung pelajaran keperingkat lebih tinggi..walau masa tu ada peluang memasuki IPTA. Kerana Zuer nampak adik Zuer mempunyai result yang baik dalam PMR dier. Siapa nak jaga mak, kalau adik dapat masuk IPTA nanti jika SPM dia baik. Ramalan Zuer betul...keputusan SPM dier dapat grad 1 with 12 aggregat...so kener g UUM untuk sambung pengajian dalam IT. Nasib baik Zuer tak sambung belajar dulu...

Just SPM? nak kejer apa...? at end Zuer kejer kat MC D...jer...banyak yang Zuer menimba ilmu perniagaan di situ...tak sampai 1 tahun zuer kejr di McD, Zuer dinaikkan pangkat ke Floor Manager. Rasa agak bertuah plak, sampailah Zuer menerima tawaran belajar Di Institut Profesional Baitumal. Masa tu Zuer apply untuk Diploma In Accounting, London Chamber Commerce and Industry (LCCI). 3 tahun Zuer belajar kat sana...akhirnya Zuer dapat Segulung Diploma. dari London !!!..

Lepas Diploma Zuer dapat kejer di HSBC....tapi sebab kegawatan ekonomi tahun 1999, Zuer tepaksa menerima jawatan kerani sahaje...kerani pun kerani lah...janji dapat kejer...Zuer kejer di HSBC selama setahun sebelum bertukar ke RHB sebagai kerani gak. Dalam Setahun Zuer di RHB, Zuer di naik kan pangkat ke Office 2, dan Zuer memegang jawatan Officer 2 selama 2 tahun dan dinaikkan pangkat ke Executive....nak difikir2 kan cepat gak Zuer naik pangkat. rezeki Allah nak bagi. Syukur Alhamdullilah...

Apa yang Zuer nak cari dalam hidup nie? Sudah sampai masa nya untuk zuer kawin? Tapi sejak dua menjak nie pelbagai masalah yang melanda (kak dib dah tau..senyap ok, antara kita jer k).. Zuer tak tau nak buat apa2 lagi..hanya tuhan saja yang tahu...!!!! aduh...I need someone to talk !!!

Semoga apa yang Zuer idamkan untuk mendapat Doktor Falsafah akan tercapai...sebeb Zuer telah berjanji pada diri sendiri untuk seseorang......Zuer pun boleh mendapat title Doktor...

Dari Hati ini...
Zuer...

9 comments:

  1. Zuer,

    Setiap dugaan Allah akan menjadikan kita kuat. Segala apa yang berlaku tu, ada rahmat Allah disebaliknya. Kuatkan semangat untuk menempuh segala dugaan. Allah tu kan Maha Mengetahui dan Maha Penyayang.

    KakDib bangga Zuer ada semangat juang yang kuat. Akak doakan Zuer berjaya mencapai cita2 Zuer. Yang penting adalah kebahagian dan keberkatan dunia dan akhirat.


    Good luck and be strong, bro!

    ReplyDelete
  2. Salam Zuer,
    Sedih kja baca.. Fhm sesgt.. Mak ayah kja pun bercerai, tp after 30 yrs of marriage!! Ada bnyk yg kja bleh citer pd Zuer.. tp bkn di sini.. Kalau Zuer tau citer kja, Zuer akan merasa betapa nasib Zuer sebenarnya lbh baik drp kja dan ramai lagi out there..

    Kja kagum dgn semangat Zuer nak sambung belajar sampai ke peringkat ph.D.. U can do it, Zuer!! Nothing is impossible, only believe..

    Kja rasa kja bleh agak prob Zuer sehari dua ni berkenaan dgn siapa.. Kuatkan semangat!! Dah banyak yg Zuer alami selama ni.. u should be strong enuff!!

    ReplyDelete
  3. alahai..depressednya adik akak sorang ni..

    sabar ye zuer.. this is part of your dugaan hidup ..

    Allah takkan menguji hamba-Nya saja2... ada maksud di sebaliknya..

    ReplyDelete
  4. Semoga berjaya dapat phd...Moga sentiasa tabah dan berjaya dalam hidup...Amin!!!

    ReplyDelete
  5. Bukan mudah untuk kita meniti pahit manis kehidupan ini. Akan tetapi ia pasti akan menjadi kenangan yang paling indah buat kita.

    ReplyDelete
  6. zuer,
    bill clinton tu anak luar nikah lagi...siap boleh jadi Presiden Amerika

    u make me proud bro!

    ReplyDelete
  7. meh sinih bisik kat telinga Yaz...heheheheh

    ReplyDelete
  8. susah2 kita..ade yg lagi susah tau...sedeh lak baca n3 ni...mcm kisah su juga...masa dulu nak nangis pun kene menyorok sbb xnak mak nampak,xnak susahkan hati mak..dia pon da cukup menderita wpun dia xtunjuk kat kita..susah hidup tanpa ayah kan...su da rase sume tu...tp Allah tuh adil...kita nikmatinya skrg ye kan?


    setiap dugaan pasti ade hikmahnya...makin kita sabar makin Tuhan duga kita tp hasil kesabaran kita dpt tu nanti penuh keberkatan & kenikmatan....


    awak x keseorangan....sabar byk2 k...

    ReplyDelete

Korang tulis apa2 comment pun...tapi jangan mare ye kalau tetiba jer komen tu tak dipublish kan...Mungkin ada unsur2 fitnah, kutukan dan sewaktu dengannya..Di sini bukan tempatnya...Disini tempat nak bertukar2 pengalaman dan merapatkan hubungan kawan2. Harap maklum...Selamat berblogger...!!!!