Wednesday, December 3, 2008

Air Cond Problem

Sejak beberapa hari nie, kereta Zuer ada problem air cond...uh panas tu...!!! lebih2 lagi kalau balik petang dari kejer...berpeluh sampai basah ketiak dibuatnya. Ingat nak baiki hari sabtu nie, tetapi memandangkan hari sabtu nie Zuer kene keje...terpaksa lah buat hari nie gak. Risau gak kalau2 tengah drive hujan lebat...berkuap lah dalam kereta.

Mula2 Zuer pergi Desa Pandai...tapi :-

Mekenik &^%#!): haiya...abg oiii..nie semua kene tukaq ler..mau dalam 500 itu mcm!!!

Zuer : Ai tak kan sampai RM 500...Banyak mahal ler

Mekenik &^%#!): nie bAlang semua import mali

Zuer: Tak per lah laen kali jer tukar !!!

Geram plak rasanya...Zuer terus ke tempat yang selalu Zuer pergi..Dekat PJ...( Tak per lah..jauh pun jauh lah !!!)
Sampai kat tempat biasa, tauke tu cakap ohhh nie balang sikit jer rosak...hanya.."hi /Low control" jer kener tukar !!!

Tauke kedai tengah tukar alat baru !!!



Nie alat dier...CUMA RM 65 jer...!!! Ingatan kepada semua...jgn cepat percaya pada kedai2 baiki kereta nie !!! main nak tukar jer !!! padahal benda tu baik lagi dan boleh guna !!!!



15 comments:

  1. Huuhhhh.. jauh beza bebenor 500 dgn 65... Itulah pentingnya dptkan 2nd opinion, kan? Sorang jiran kja, penah bawak microwave kakak dia utk repair.. Pi satu tempat ni, dia minta 500, katanya rosak teruk.. Then dia bawak pi satu tempat lagi.. Tau brp dia kena caj? LIMA RINGGIT SAHAJA!!

    ReplyDelete
  2. memang betul...selalunya kita kena buat survey dulu...penat pun penat la biar berbaloi...abg pun selalu macam tuh kekadang pergi 2..3 tempat nak puaskan hati...fuhhh!!!

    ReplyDelete
  3. ru diaaa gila betul tauke tu 500 dia ingat guna daun ke bayar huhuhu
    sllnya mcm tu lahhh kena tanya dulu banyak kedai lepas tu baru buat keputusan,depa ni nak mencekik duit org jerr kerjanya..

    ReplyDelete
  4. Mama Ja...tu lah pasalll...depa nie cekik darah

    ReplyDelete
  5. gila melampau cekik darah cina tu yea. tp seriously kalo iol yg tak reti bab2 camni rasanye akurrrrr je ngan ckp cine tu. sok2 org cite baru menyesal tak tgk kt kedai lain.

    ReplyDelete
  6. kajangmalisengihjeopss!!December 4, 2008 at 11:27 AM

    sama kete kita kikiki....

    ReplyDelete
  7. Blh tak zuer reccomend kan kedai yg kat PJ tu?bagi address please....

    ReplyDelete
  8. tetiba teringat masa nk operation buang gigi bongsu..pi klinik swasta sebatang dia charge RM 350!! pi klinik kerajaan RM 7 termasuk ubat utk sebatang gigi...KANNNNNNNNNNN

    ReplyDelete
  9. kak rerama...tak tau address...tapikedai tu kat kelana jaya

    ReplyDelete
  10. Betul tu Zuer, diaorang suka main tukar-tukar je, yang tak rosak pun kata nak tukar.

    Josh biasa hantar kat workshop kawan je. Dah kawan lama.

    ReplyDelete
  11. Josh senang ler...ada kawan lama. Kat KL nie Zuer tak kenal sesiapa lah...so what i done is to keep one workshop only. Tapi yang semalam tu memang siot lah kedai tu..Zuer g situ sebab nak cepat...and ingat dekat ngan office !!!

    ReplyDelete
  12. Yaz...memang lah klinik gigi swasta mahal.Nasib baik lah zuer boleh claim duit scalling gigi and cabut gigi...tapi kener bayar dulu pas2 claim...

    ReplyDelete
  13. Ya ya Betul tu zuer..kena hati2...Kalau kita tatau hal kete ni padah jawabnya...Tapi kalau pomen yg selalu kita pegi diorg dah kenal kita diorg takkan tipu punya..So bila kita dah kenal suatu tempat baiki yang pandai repair so kena tetaplah satu tempat tu...Ad pun kat sini satu tempat jer tempat Ad pegi bila ada rosak apa2 kat kete Ad...So harganya ok dan tuan kedai pun dah kenal kita...Satu lagi kita tanyalah kawan2 yg mahir bab kete sebelum kita gi worksyop..Sekurang-kurangnya kita tau serba sedikit rosak dimana..

    ReplyDelete
  14. cerita benar nie. waktu tu aircond kereta saya pun ada problem. malas nak fikir terus hantar untuk servis. mula2 mekanik tu cakap kena rm90 pertengahan jalan dah naik jadi rm180. hati dah terbakar waktu tu. akhirnya mau dekat rm400 pada hal compresor ok lagi, saya tgk dia buat kerja. Agaknya mekanik tu mesti rimas sebab saya dok perhatikan dia. Saya dok kat dia masa dia dok rendam compresor tu dalam air. dah lama tu baru dia cakap ok takde bocor. Last sekali yang buat saya memang nak tumbuk jer mekanik tu bila dia cakap coolant coil bocor. haram jadah betul padahal dari tadi saya dok tgk benda tu tak bocor alih - alih bila semua dah siap pasang, tinggal nak pasang sarang tu aje dia cakap bocor. tu mesti kes dia dah cucuk. saya dah nak bersilat dah, alih - alih dia sendiri yang pegi repair, diwelding nya benda tu. akhirnya kena jugak rm180. isi gas baru, upah dan juga tukar paip aircond( memang sahih bocor kat paip tu) tu. Kalau tidak kerana saya nak bersilat, mau kena rm500. Sampai sekarang aircond ok lagi. Moral ceritanya.... kenalah tahu serba sedikit pasal kereta ni.. kalau tak kena sembelih ler hidup2

    ReplyDelete

Korang tulis apa2 comment pun...tapi jangan mare ye kalau tetiba jer komen tu tak dipublish kan...Mungkin ada unsur2 fitnah, kutukan dan sewaktu dengannya..Di sini bukan tempatnya...Disini tempat nak bertukar2 pengalaman dan merapatkan hubungan kawan2. Harap maklum...Selamat berblogger...!!!!