Monday, December 29, 2008

Hijrah kah Kita?

Semperna Maal Hijrah 1430 ini...Zuer nak bercerita sedikit tentang Murtad yang menjadi2 kebelakangan ini...Zuer serta kan e-mail yang zuer dapat dari seorang teman....

Kita selalu mendengar bahawa kes murtad di Malaysia pada hari ini telah sampai ke satu tahap yang membimbangkan.. lebih2 lg apabila undang2 negara berkenaan hal ini telah mula dicerobohi oleh golongan bukan islam di malaysia..

Pertama, Saya ingin bertanya.. Salah siapakah ini?? Bukanlah tujuan sy untuk meletakkan kesalahan murtad ini ke atas bahu-bahu umat Islam.. Cuma ingin menasihatkan kita semua agar buka mata dan tidak mudah melatah dengan kejadian-kejadian seperti ini..


1) Bantuan kewangan -
Apabila umat Islam ditimpa satu2 musibah atau malapetaka, seperti beberapa tahun dulu di Acheh, ketika mana umat Islam sedang hangat bertikam lidah mengkafirkan antara satu sama lain, menuduh Wahhabi, menuduh sesat dsb, bantuan mana yg sampai dahulu di Acheh? Pendakwah Kristian, atau Islam? Letakkan diri anda di tempat mangsa Tsunami.. Ketika anda kehilangan sanak saudara, harta benda, tempat tinggal, ketiadaan makanan.. Tiba2 dtg satu kumpulan pendakwah Kristian membawa bekalan makanan dan perubatan.. Diberinya kita shelter dan brg2 keperluan lain seperti selimut dan pakaian.. Dibekalkan dengan senaskhah Bible diikuti dengan nasihat berkenaan kasih sayang Jesus kepada umat beliau.. dan barangsiapa yang beriman kepada Jesus, dia akan masuk ke dalam syurga.. Tidakkah anda juga akan terpesona dengan kecantikkan akhlak yang ditunjukkan oleh mereka? Hati mereka bertanya.. Di manakan saudara2 ku dari negara2 Islam? Aaah, mereka ni langsung tak guna.. Masa aku susah, xde sorg pun datang menolong.. Kini, saudaraku hanyalah org yg menolongku ketika susah.. Iatu paderi2 Kristian ini..Beberapa minggu selepas itu, barulah ada beberapa kerat bantuan yang smpai dari saudara Islam mereka sendiri.. dengan budget yang sedikit rendah daripada apa yang diterima oleh paderi2 kristian, mereka juga memberi bantuan dari segi makanan dan perubatan dll.. Namun ketika itu sudah terlalu lewat.. Jesus sudah lama bertapak di hati mereka..Umat islam kemudiannya melenting.. Ustaz2 dan penceramah bebas menjadikannya modal dalam ceramah2 mereka.. Video2 ditayangkan di sekolah2 dan ipt.. Namun apa tindakan seterusnya??


2) Akhlak VS Etika
- Rezeki yang dikurniakan oleh Allah kepada keluarga saya membuatkan saya berpeluang untuk menziarahi beberapa buah negara 'Mat Salleh' seperti UK, Switzerland, France dan Australia beberapa tahun dahulu.. Ditambah pula dengan peluang saya melanjutkan pelajaran di Universiti Al-Azhar yang terletak di Kaherah, Mesir; sebuah negara yg masyhur dgn khazanah ilmu Islam..Atas faktor2 inilah, saya berpeluang melihat perbezaan yang ketara antara akhlak yang ditunjukkan oleh umat islam dan etika yang dimiliki oleh orang2 bukan Islam...Menepati masa, menepati janji, menjaga kebersihan, sistematik, jujur, amanah, cekap, menolong orang tanpa mengira kenalan atau tidak, maju -- adalah perkataan2 yg saya akan gunakan untuk menyifatkan masyarakat 'Mat Salleh' yang tidak ada iman kepada Allah, Nabi dan kitab-Nya..Tidak menepati masa, memungkiri janji, pengotor, tidak sistematik, tidak jujur, tidak amanah, tidak cekap, susah nak mintak tolong, mundur -- antara perkataan2 yg saya boleh sifatkan kepada masyarakat Arab Islam yang mengaku beriman kepada Allah, Rasul dan Kitab yang mereka akui sebagai pembimbing umat manusia dari setiap sudut dan aspek..Tetapi bagaimana kita hendak terangkan kepada penduduk dunia perbezaan antara AKHLAK umat Islam yang dibimbing dengan wahyu Ilahi dengan ETIKA yang dimiliki serta dipraktikkan oleh umat bukan Islam yang sering kita label sebagai 'sesat' dan 'penghuni neraka' ini?Jika anda merupakan seorang yang asing daripada pengetahuan dan negara Islam, dengan hanya melihat kepada sikap penganut-penganut agama tersebut, agama manakah yang akan anda pilih; Islam atau Kristian? Golongan moden pada hari ini, kebanyakannya tidak lagi melihat kepada doktrin atau ajaran sesuatu agama itu untuk menilai sejauh mana kebenarannya.. "Between religion and morality, I would choose morality," menurut salah seorang pembaca blog ini yg non-muslim..Jadi, jika AKHLAK umat Islam dan ETIKA org bukan Islam diletakkan di neraca timbangan, rasa2nya siapa akan menang?


3) Kemajuan dlm bidang keduniaan
- Umat Islam sibuk mengatkan, "Al-Quran kami bertepatan dengan fakta sains dan teknologi hari ini.." "Al-Quran kami menggalakkan pembangunan spirituil, keduniaan dan intelektual dalam masa yang sama. Islam adalah agama yang sempurna.."Tetapi, adakah kata2 seperti ini berjaya dijelmakan ke dalam bentuk realiti? Atau hanya sekadar omong2 kosong yg sampai bila pun tak akan terrealisasi?Bayangkan jika anda; seorang atheist yang mementingkan moraliti dan juga kemajuan dlm bidang keduniaan yang hendak berhijrah ke negara lain.. negara mana yang akan anda pilih? Mesir, atau US? Anda mgkn akan mengatakan, "Alaa, xpela.. Islam x mementingkan keduniaan.. yg penting akhirat nnti.."Tp cuba fikir.. Jika org sperti ini menetap di US atau UK kerana tidak mahu menetap di mesir yang jauh lebih mundur dari US atau UK, sampai bila dia akan terus menerus menerima mesej Islam yang sebenar - yang jauh dari putar belit media??


4) Kebersihan
- Umat Islam sibuk melaungkan, "Islam agama yg menggalakkan kebersihan.." "Kebersihan sebahagian daripada Iman.." Tetapi pergilah ke mana2 negara Islam.. Siapa boleh beritahu saya satu negara Islam yang majoriti tempatnya bersih? (other than Malaysia, if u consider Malaysia as a clean country)

1 comment:

  1. Salam Maal Hijrah, May Allah crown us with the best of iman, health, wealth and peace of mind in the New Year.

    ReplyDelete

Korang tulis apa2 comment pun...tapi jangan mare ye kalau tetiba jer komen tu tak dipublish kan...Mungkin ada unsur2 fitnah, kutukan dan sewaktu dengannya..Di sini bukan tempatnya...Disini tempat nak bertukar2 pengalaman dan merapatkan hubungan kawan2. Harap maklum...Selamat berblogger...!!!!